torsdag 1 januari 2015

Nytt år, ny läsutmaning

2015 är här och för att inte slappa efter på det nya året så sätter jag mitt första mål för året redan nu. Målet handlar om hur många böcker jag ska få i mig under det kommande året. Det är en utmaning jag sätter på mig själv för att jag ska unna mig lästid i min vardag och något jag gjort ett antal år.

Målet för 2015 är att läsa trettio böcker eller fler. Att det är just trettio är på grund av att siffran för 2014 blev tjugonio.

Av de tjugonio böckerna jag läste 2014 var cirka hälften på engelska och resten på svenska. Runt en tredjedel var talböcker och resten var böcker jag läste. Av de jag läste var endast ett par på faktiskt papper och resten lästes på min Kindle.

Några böcker värda att nämna i sammanhanget är Stephen Kings, On Writing som jag har läst förut men fortfarande tycker är den absolut bästa skildringen av författarskapet som finns. Skönlitterärt har jag läst Divergent-serien, Hungerspelen-serien samt lite blandade objudna eller ofärdiga serier. Bästa faktaboken blev The Idea Hunter av Andy Boynton, Bill Fischer samt William Bole. Boken handlade om att hitta möjligheter i det vardagliga samt att en uppfinning lika ofta kan vara en anpassning av befintliga produkter.

Alla böcker jag läser kan för övrigt följas via siten Goodreads där jag sparar det jag läser samt försöker hålla uppdaterade listor på böcker jag vill läsa. Lägg gärna till mig som vän om du också använder tjänsten, alltid trevligt att läsa var andra tycker om böcker man själv läser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar